fredag 12 augusti 2016

Fönstren - husets själ!

Som jag skrivit tidigare, så älskar jag fönsterna på mitt hus! Det återstår mycket jobb att återställa dem eftersom jag gör det byggnadsvårdsmässigt. De är över 100 år och ändå är de så välbevarade, så jag har inte behövt byta ut nån del av virket. När jag skrapat bort all gammal flagad färg och kitt. Och sedan försiktigt lyft ur de munblåsta glasen. Då är det så roligt att måla på halvoljan och se hur virket suger åt sig det och bli "friskt" igen. På utsidan målar jag med Ottossons Bladgröna linoljefärg. Så det blir i princip samma kulör som tidigare. Vilket passar bra till fasaden tycker jag.
 
 
 
 
 
Utsikt från övervåningens blivande bibliotek.

 
Gipsstatyn "Lena" håller koll på vilka som kommer och hälsar på.
 
 
Sittplats i galleriet.
 
 
Det är en bit kvar i renoveringen av köket. Det ska upp pärlspont på väggen. Det ska kaklas. Och golvet ska målas. Men i väntan på det så ville Tove och jag känna hur det kändes att sitta och äta frukost där. Så vi ställde i ordning och gjorde lite fint med en gammal broderad duk för att få lite myskänsla. Tänk vad gott kaffe, strålande sol genom smutsiga fönsterrutor och trevligt sällskap kan göra! Vi hade det så mysigt!
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar