tisdag 28 mars 2017

Mitt blivande bibliotek, del 1


Jag har länge drömt om ett bibliotek till alla mina böcker. Just nu täcker de vardagsrumsväggarna i min lilla lägenhet. Bara lite renovering först så blir det verklighet med ett bibliotek på övervåningen.
Som jag berättade i ett tidigare inlägg, så har jag tänkt bli klart med detta rum innan värmen kommer och jag kan fortsätta med annat.
Det limfärgs målade taket var vattenskadat efter att det läckt in vatten från fönsterkupan. Det var dessutom gulnat och såg inget vidare ut. Takpappen var annars alldeles perfekt.
Limfärg är i vanliga fall ganska omöjligt att måla över, men jag hittade en häftande grundfärg på nätet som heter Blocka spärrfärg. Den fungerade!! När jag tog på limfärgen blev jag alldeles gulvit på handen, så jag tycker det är ett under att grundfärgen fäste. Därefter blev det vanlig vit takfärg. 


På väggarna är det också spännpapp, men den är lite skadad här och var, främst där det suttit gamla elledningar. Uppe vid taklisten och nere vid golvlisten ser det heller inte så vackert ut. Det kommer jag att lösa med att sätta en extra liten list som döljer den fula övergången.
Den trasiga pappen har jag lagat med nubb och nubbremsa, sedan blir det till att limma tapetpapper över. PS. Jag har ingen aning om jag gör rätt. Så håll tummarna att det blir bra!

Den svarta sekretären, som syns på bild här nedan, fick jag av goda vänner! Då var den trären från färg och såg ganska alldaglig ut. Nu är den målad tre varv med äggoljetempera och ska fungera som ett litet kontorshörn bland alla bokhyllor.



Det här rummet har renoverats en gång tidigare. Golv-, taklister och dörrfoder saknar sekelskiftets utsmyckningar. Allt skulle vara slätt och enkelt. Det skulle vara funktionalistiskt. Över spegeldörrarna är det också spikat masonit över. Sedan fick jag bevis på när det gjordes...
I ett hörn vid golvet där en bit av spännpappen var bortriven syntes en bit av en gammaltidning. Den var limmad mot putsen och var från början av andra världskriget. Lördagen den 25 november 1939.
Nu har jag en idé om att limma fast en bit av tidningen Lördagen den 25 mars 2017 bredvid för framtida generationer som kommer att renovera. Det är lite hisnande att tänka på hur det är om ytterligare 75 år! Vem kommer då att stå där och undra hur det var 1939 och 2017? Mitt uppdrag är att vårda och förvalta Björkå småskola för framtiden, vilket känns fantastiskt!


 Del 2 kommer att handla om tapetsering och målning av väggarna!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar