torsdag 29 januari 2015

Amanita och Ranka!

Vilken lycka! Jag har fyndat 6 koppar och 5 fat Amanita för endast 19 kronor!! Visserligen är det lite kantstött på tre av kopparna, men vad gör det! Sedan tidigare har jag några assietter och ett stort uppläggningsfat. Det fatet använder vi alltid som tårtfat vid födelsedagar. Så vid nästa kalas i april så blir det till att dricka kaffet ur dessa koppar.
Amanita kommer från Uppsala Ekeby Gefle porslinsfabrik. Det var Helmer Ringström (1916 - 2010)som designade dem och de producerades på Gefle mellan 1949 - 1957.
Nu måste jag bara försöka få tag på ett fat till den sjätte koppen. Skulle någon ha ett kaffekoppsfat till övers så är jag intresserad!
 
 
Jag som samlar på gamla kaffekoppar har haft en drömvecka. Den ena dagen hittade jag Amanita och en annan dag Ranka! Fyra koppar med fat för endast 26 kronor. Ranka är en servis som producerades på Gustavsbergs Porslinsfabrik mellan åren 1942-1965. Dekoren handmålades på flintgods och designades av Stig Lindberg (1916-1982).
Både Helmer Ringström och Stig Lindberg var norrlänningar. Den förste född i Vivstavarv Timrå och den senare i Umeå. Båda två utbildade sig på Konstfack.  Så ni kan tro att jag känner mig i gott sällskap! Som norrlänning med Konstfacks examen :-)
 
 


2 kommentarer:

  1. Så fina! Vilken lycka det är när man gör såna fynd! Jag har slutat gå på loppis för att hitta nåt jag inte visste jag behövde men för att komplettera mitt porslin och det är alltid lika kul när man hittar delar till sin servis! :) Nu var det längesen sist!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min favorit kopp framför alla är ändå den gröna med snurr på som du gjort! Den dricker jag kaffe ur varje dag :)

      Radera