fredag 14 oktober 2016

Klassfoton från Björkå småskola

Jag har ända sedan jag köpte den gamla skolan letat och frågat efter bilder. Det är spännande att gå runt i huset och fundera på hur det såg ut för 100 år sedan. Mycket är bevarat och annat har förändrats genom årtiondena. Och så nu pågår det en förändring igen. Även om jag försöker bevara mycket så blir det ju en ny prägel och anpassat efter tidens mått och bekvämligheter. Min uppgift är att vårda  och ta hand om huset. Och när jag inte kan det längre tar andra vid. Visst är det häftigt att tänka att man skapar nått som finns kvar långt efter att man själv dött och är bortglömd.
I somras besökte jag Para Hembyggdsgård som ligger i närheten. Där hittade jag ett häfte om Björksjön som jag bläddrade i. Och plötsligt var det där! En bild från Björkå småskola! På den tiden fick barnen från Björksjön ta sig till Björkå för att gå i skola. Tänk att nu får de åka ännu längre för att lära!
 
Enligt 1910 års Folkräkning var redan Anny Erika Vigilia Lundgren småskolelärarinna i Björkå.

I slutet på augusti var jag och mina döttrar med på Sollefteå Konstförenings Konstrunda. Det var minst 100 besökare på två dagar som besökte oss i Björkå. Många kom inte bara för konsten utan också för att titta på huset. Vi mötte en massa härliga människor och flera stycken berättade om när de gått i skolan som små barn. Det var så roligt att höra alla dessa olika berättelser. En besökare lovade att skicka klassfoton. Det var Siv Nilsson, född Nyberg. Hon började som 6 åring 1947 i Björkå småskola. Dessa två bilder mailade hon mig i början av september. Inte nog med det. Hon hade namngivit alla elever och lärare också! Jag blev så otroligt glad! Så jag har bestämt att jag ska rama in bilderna och hänga upp dem på väggen. Kanske det blir en liten utställning med klassfoton. Så är ni fler där ute som har bilder så skulle jag bli otroligt tacksam om jag kunde få en kopia.
 

Björkå småskola
Elever 1947 klasserna 1 och 2:
Bakre raden från vänster: Siv Nyberg Björksjön, Birgitta Bolander Björkå, Eva Höglund Brandberget, Ulla-Britt Håkansson Björkå, Lärare Margit Lodin Björksjön född 1913 i Gudmundrå församling,
Majlis Salander, Björksjön, Anita Sjödin Holm, Annevi Edlund Björkå, Solbritt Molin Björkå.
Rad 2 från , : Ture Höglund Björkå, Lars Larsson Holm, Karl Erik Eriksson Näsbäck, Sten-Ivan Andersson Björkå.
Rad 3 från vänster: Lars-Olof Nordström Björkå, Sten Eriksson Björkå, kommer ej ihåg namnet, Sune Hiller Björkå, Bengt- Göran Hoppstadius Björkå, Sture Danielsson Brandberget, Rino Andersson Åkvisslan,  Stig-Göran Bertlin Björksjön, Karl-Erik (Putte) Sellin Brantsbäcken. 
 
 

Björkå småskola
Elever 1949 klasserna 1 och 2:
Bakre raden från vänster: Lärare Margit Lodin Björksjön, Yvonne Persson Näsbäck, Britt Eriksson Björksjön, Solbritt Höglund Björkå, Marianne Rosén Björksjön, Paula Larsson Holm, Siv Nyberg Björksjön, Ulla-Britt Håkansson Björkå.
Rad 2 från vänster:  Sten-Ivan Andersson Björkå, Sture Larsson Holm, Lars Larsson Holm, Sture Danielsson Brandberget, Karl-Erik Eriksson Näsbäck.
Rad 3 från vänster: Karl-Erik (Putte) Sellin Brantsbäcken, Sten Eriksson Björkå, Sune Hiller Björkå, Lars-Olof Nordström Björkå, Ture Höglund Björkå, Sören Israelsson Björksjön.

3 kommentarer:

  1. Mikaela Börjesson24 augusti 2017 kl. 07:54

    Kul med lite historia och bilder från den tiden skolan var i bruk! :D

    Har du kollat med kommunen om de har bilder i något arkiv? Kan ju ge något kanske? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har letat i Bilddatabasen i Sollefteå, och inte hittat nått där. Men jag kommer absolut att leta vidare.

      Radera
  2. Hej..min pappa gick i den skolan.Han är född 1931,,född i Ed men flyttade till Brandberget.

    SvaraRadera