måndag 19 november 2018

Handtryck och luffarslöjd

 Man kan ju undra varför jag har en väldigt stor gammal skola? Med en skolsal på 63 kvm och varje våning på 180 kvm. Jo jag behöver utrymme för alla mina tyger, garner, tryckramar, färger etc.
För er som känner mig vet att jag jobbat som designer och konstnär hela mitt vuxna liv. Även om jag de senaste 10 åren varit heltidsanställd, så fortsätter jag att jobba med konstprojekt och att producera egna produkter. Samtidigt som jag renoverar detta gigantiska projekt! Som en kan ana så är jag sällan sysslolös. Andra skulle kanske kalla mig för arbetsnarkoman. Men som konstnär är hjärnan och hjärtat aldrig stilla. Det pågår ett ständigt skapande som måste ut i någon form. Då mår jag som bäst! Emellanåt stupar jag i soffan under en filt och med katterna liggandes på mig. Även om det ser ut som jag bara slöar så pågår det där skapandet inne i huvudet.
Handtryckta linnehanddukar och krokar i luffarslöjd.
För en dryg månad sedan insåg jag att det snart är jul och att jag hade knappt några produkter kvar efter sommarens försäljning på Mannaminne. Så jag bestämde mig för att inventera vad jag hade för tyg och utgå ifrån det och trycka med vitt, grönt, rött och svart. Mönstren jag valt att trycka med är mellan 20 - 30 år gamla. Desideria II, det svarta mönstret med linjer som vänder riktning gjorde jag 1988 i examensarbete på Konstfack. Det är inspirerat av ett tyllbroderi från Uppland och gjordes till Hemslöjden i Uppsala. Kvisten är inspirerad av en kyrkomålning och den gjorde jag i slutet av 90-talet.
Sedan några år tillbaka håller jag på med luffarslöjd. Första gången jag provade trådslöjd var när jag utbildade mig till Slöjdklubbshandledare hos Hemslöjdskonsulenterna här i Västernorrland. Det var så himla kul att jag fortsatte själv med att bland annat titta på Youtube filmer för att lära mig mer. Oftast gör jag krokar, som jag tänker ska passa till mina handtryckta handdukar. Nu inför julen blir det också lite julgranspynt, samt några ljuslyktor.
Dessa produkter finns i julbutiken på Sollefteå museum. Den 1:a december finns jag på Forsmo julmarknad med mina produkter. Hoppas vi ses! 



Julgranspynt och stickor på en linnelöpare.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar