onsdag 22 augusti 2018

Vardagsrummet del 1

Sommaren 2016 började Tove och jag att dra pappspik och tvätta taket från gamla tappetrester. Taket hade haft ett fint pappspänt tak som tyvärr var alldeles för illa åtgånget för att rädda. Så det hade vi rivit ner året innan. Kvar var alla tusen spikar. Det finns berättat om i ett tidigare inlägg
"Små små framsteg" från september 2016. Därefter stannade arbetet av i det blivande vardagsrummet och det var verkligen bra. För då hade jag inte en tanke på att prova pappspänna väggarna.. Taket kommer jag inte spänna papp på nu, utan där har vi målat ännu en gång nu i sommar. Kanske nån gång i framtiden det blir av, men då behövs fler händer och en bra ställning. Då, 2016 tänkte jag "göra det enkelt för mig" och spika upp pärlspont på de två ytterväggarna.
Nu har jag alltså ändat mig! I början av juli beställde jag spännpapp, pappspik, tapetpapper och nubbremsor från https://www.gysinge.com/ Hur man skulle göra har jag läst mig till på Gysinge och andra sajter. Som vanligt tänkte jag att -det här fixar jag! Och det gjorde jag! Det var hur enkelt som helst!
Men först skulle lumppappen upp på innerväggarna!


Vardagsrummets väggar består av råspont på de två ytterväggarna och tegel med puts på innerväggarna. Putsen hade lossnat och spruckit på några ställen. Speciellt ovanför dörrarna. Så då fick jag börja med att laga detta med Hus Fix..


Precis som i köket satte jag upp lumppapp på putsen. I köket hade det gått jättelätt att limma fast lumppappen. Men nu stötte vi på problem. Trots mycket tapetklister så lossnade pappen och jag vet ännu inte idag om det berodde på det gamla tapetklistret eller om det var pappen som var annorlunda. Det slutade med att jag provade med våtrumsklister. Och då gick det! På ett ställe fick jag en irriterande bubbla som jag får leva med. Kanske är det bara jag som ser den.


Lumppappen målade jag sedan med ett spärrsikt som såg ut som tapetklister. Vilket också går bra att använda så att pappen blir mindre sugande. Därefter grundade jag med vit äggoljetempera som jag blandat till. Vid grundningen använde jag roller. Vid senare färglager målade jag med en stor tjock pensel.


Nästa inlägg - pappspänning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar