torsdag 23 augusti 2018

Vardagsrummet del 3


Så var både lumppapp och spännpapp på plats och det var dags att börja måla. Jag har fastnat för att måla väggarna med äggoljetempera. Det jag gillar med den färgen är att det blir en len, matt yta som känns "levande". Man kan polera den blank men det har jag aldrig provat. Dessutom är det en ganska billig och dryg färg som består av linolja, ägg, vatten och pigment. Alltså inga konstigheter. När jag blandar den brukar jag hälla i pigmenten på känn och då gäller det att blanda så att det räcker. Eftersom det blir svårt att få till exakt samma nyans om den tar slut.

 

Väggarna i vardagsrummet ville jag ha varmt vita, med en gräddig känsla. Så jag blandade i grön umbra och obränd terra i det vita pigmentet. Tills jag var nöjd med nyansen. Sedan var det bara att gå loss med en bred tjock pensel. Två lager färg räckte.
Några dagar senare när vattnet dunstat, samt linolja och ägg börjat oxidera, så var det dags för att mönsterrolla. Den här mönsterrollern såg jag redan för 3 år sedan och ville ha den i det här rummet. Så jag har verkligen längtat efter att få använda den! Färgen jag valt är samma färg som jag har i köket. Grönt. 
När man rollar så börjar man uppifrån och hela vägen ner. Det gäller att ha "tungan rakt i munnen" så att det blir rakt och inte släppa från väggen med rollern när man klättrar ner för stegen samtidigt. Med den här tekniken så blir det aldrig helt jämnt. Vilket jag tycker är charmen. Det syns att det är målat och inte en tapet.








Vad ska jag göra med golvet? Jo det ska jag måla vitt! Men det får bli efter Konstrundan som är om ett par dagar. För nu måste jag fixa iordning ateljén som är en enda röra.
Välkomna att titta på konst och hantverk 25/8 och 26/8 kl 11-18. I år är två av mina döttrar med. Tove som visar ett audiovisuellt verk och Amanda som tecknat och målat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar