torsdag 23 augusti 2018

Vardagsrummet del 2

Att sätta upp spännpapp har jag trott varit besvärligt och svårt. Vilket jag nu upptäckt att det inte är.
Två av väggarna i det blivande vardagsrummet är råspånten synlig efter att jag rivit ner den gamla spännpappen för ett par år sedan. Nu var det dags att sätta upp ny och allt material beställde jag från Gysinge.
Efter att ha mätt upp alla våder till rätt längd så blötte jag pappen på båda sidor och rullade ihop dem. Alla rullarna virade jag sedan in i plast så att de inte skulle torka och så fick de ligga och vila till dagen efter.

Hur man skulle göra hade jag läst mig till på Gysinge's hemsida. Våderna var fuktiga när jag en efter en tog dem ur plasten för att spika upp dem på väggen. Vid ett par ställen blev jag riktigt orolig för att det blev bubbligt vid kanten. Men när pappen torkat så blev det alldeles slätt. Det hade verkligen spänt sig mot väggen!



Det blev ca 1000 spik innan jag var klar med rummet. Och jag kan säga att det kändes i handen och armbågen flera dagar efter. Fortfarande efter nästan två veckor så domnar tumme, pekfinger och långfinger bort när jag sover och vid vissa rörelser.


Jag var lite orolig att spikremsorna skulle synas. Eftersom pappen ligger omlott och så spikar man fast pappspiken med en nubbremsa under. Det blir därför ganska tjockt. Jag hade alltså inte en aning om hur resultatet skulle bli. Så det var bara att lita på instruktionerna jag läst, och köra på.
Dagen efter, när pappen hade torkat fanns det inte en bubbla någonstans. Allt var slätt! Gud vad stolt jag kände mig som fixat det. Så långt.
Just det. Hörnen hade jag klippt av spännpapp och vikt på mitten och limmat fast med tapetklister.

Nu var det nästa moment. Att klippa till 10 cm bred torr remsa och 20 cm klister remsa som skulle täcka skarvarna med spik. Dessa remsor klipps i obehandlat tapetpapper. När alla remsor hade rätt längd och tapetklistret var färdigblandat så var det bara att sätta igång.


Torr remsan som inte alls är torr, blöts i vatten. Jag gjorde så att jag rollade tapetklister på den breda remsan och la den våta "torr remsan" i mitten. Sedan var det bara att börja "tapetsera" över skarvarna. Därefter var det bara att vänta tills det torkat.
Och vet ni vad!! Spikremsorna syns inte! Det är ganska ofattbart att det kan dölja så bra.


Sedan var det dags att grunda med äggoljetemperan som jag blandat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar